הולכים לדין תורה? שיעור ראשון

הולכים לדין תורה? שיעור ראשון:

אחד הפרטים הקריטיים ביותר שחשוב לשים לב אליהם בתהליך של דין תורה הוא לבחור נכון את בית הדין שידון בתיק שלכם. במקרים רבים בחירה נכונה של בית הדין תכריע את התיק שלכם לשבט או לחסד ותקבע באופן ניכר את הסיכוי שלכם לנצח או להפסיד.

למה זה ככה?

אז הסבר קצר: מאז פסק דין פרוקצ’יה בשנת 2006 http://elyon1.court.gov.il/…/03/380/086/r08/03086380.r08.HTM לפיו בתי הדין הרבניים של מדינת ישראל אינם מוסמכים לדון בדיני ממונות, נוצר מצב אבסורדי שבמדינת היהודים אין שום גוף רשמי שמוסמך לדון בדיני ממונות לפי כללי המשפט של תורת ישראל (“דין תורה”). המשמעות המעשית של זה היא, שהדרך היחידה להכריע סכסוך בדין תורה (עם אפשרות לאכוף אותו לאחר מכן – פרטים בהמשך…) היא באמצעות גוף פרטי שמקבל את סמכותו מכוח חוק הבוררות. https://www.nevo.co.il/law_html/law01/031_001.htm

לאמור: שני הצדדים שמעוניינים ב”דין תורה”, ממנים בית דין לממונות לפי בחירתם באמצעות חתימה על “הסכם בוררות”. אממה – כיוון שמדובר בגוף פרטי לחלוטין, אין שום קריטריון אובייקטיבי להגדרה של “בית דין”, קרי: איכות הדיינים, רמת הידע שלהם, עמידה בבחינות או רמה מקצועית כלשהי. כל רב יכול להקים “בד”צ” כלשהו, להושיב לצדו שני דיינים/רבנים/אברכים ולדון בדיני תורה כאוות ליבו. לכן, לפני שאתם חותמים על הסכם בוררותשמסמיך בית דין כלשהו לדון בעניינכם תבררו היטב מה טיבו של בית הדין, מהם סדרי הדין הנהוגים בו ועוד פרטים רבים שנעמוד עליהם בפוסטים הבאים.

בהצלחה!

רוצים לדעת יותר?

כתבו אלינו ל -info@kadatvkadin.com