מאמרים

הולכים לדין תורה? שיעור ראשון

הולכים לדין תורה? שיעור ראשון:

אחד הפרטים הקריטיים ביותר שחשוב לשים לב אליהם בתהליך של דין תורה הוא לבחור נכון את בית הדין שידון בתיק שלכם. במקרים רבים בחירה נכונה של בית הדין תכריע את התיק שלכם לשבט או לחסד ותקבע באופן ניכר את הסיכוי שלכם לנצח או להפסיד.

למה זה ככה?

אז הסבר קצר: מאז פסק דין פרוקצ’יה בשנת 2006 http://elyon1.court.gov.il/…/03/380/086/r08/03086380.r08.HTM לפיו בתי הדין הרבניים של מדינת ישראל אינם מוסמכים לדון בדיני ממונות, נוצר מצב אבסורדי שבמדינת היהודים אין שום גוף רשמי שמוסמך לדון בדיני ממונות לפי כללי המשפט של תורת ישראל (“דין תורה”). המשמעות המעשית של זה היא, שהדרך היחידה להכריע סכסוך בדין תורה (עם אפשרות לאכוף אותו לאחר מכן – פרטים בהמשך…) היא באמצעות גוף פרטי שמקבל את סמכותו מכוח חוק הבוררות. https://www.nevo.co.il/law_html/law01/031_001.htm

לאמור: שני הצדדים שמעוניינים ב”דין תורה”, ממנים בית דין לממונות לפי בחירתם באמצעות חתימה על “הסכם בוררות”. אממה – כיוון שמדובר בגוף פרטי לחלוטין, אין שום קריטריון אובייקטיבי להגדרה של “בית דין”, קרי: איכות הדיינים, רמת הידע שלהם, עמידה בבחינות או רמה מקצועית כלשהי. כל רב יכול להקים “בד”צ” כלשהו, להושיב לצדו שני דיינים/רבנים/אברכים ולדון בדיני תורה כאוות ליבו. לכן, לפני שאתם חותמים על הסכם בוררותשמסמיך בית דין כלשהו לדון בעניינכם תבררו היטב מה טיבו של בית הדין, מהם סדרי הדין הנהוגים בו ועוד פרטים רבים שנעמוד עליהם בפוסטים הבאים.

בהצלחה!

אף אחד לא מבטיח לך כלום

הדבר השני שחשוב מאוד לדעת לפני שחושבים לגשת לדין תורה: אף אחד לא מבטיח לך כלום.

אתה יודע איך אתה נכנס – אתה לא יודע איך אתה יוצא אתה מכיר רק את הזווית האישית שלך, וגם אם עורך הדין, הטוען הרבני וכל החברים החכמים שלך אומרים לך שאתה צודק – אף אחד לא יכול לאשר לך שאכן תזכה בדין.

לכל מטבע יש שני צדדים, דברים שרואים מכאן – לא רואים משם, ותמיד יש סיכוי שהדיינים יראו את הדברים אחרת ממך וכל יועציך. עם זאת, אפשר להעריך את סיכויי ההצלחה של תיק מסוים בדין תורה, על בסיס ידע משפטי/הלכתי נרחב, היכרות עם פסקי דין תורניים קיימים ועוד. כמו כן, ניתן לדעת האם טיעוניך יידחו על הסף או שיש להם בסיס. לכן כדאי בדרך כלל לקבל ייעוץ מקדים מאדם שמבין היטב בהלכה ומשפט האם בכלל יש לך קייס ומה סיכויי ההצלחה בדין תורה. זו חובה מספר אחת כדי לעשות תיאום ציפיות ולהימנע מבעוד מועד מאכזבה. אבל – אף אחד לא נביא. ואם החלטת ללכת לדין תורה, להשקיע זמן, מאמץ וכסף בהליך – אתה צריך לקחת בחשבון שיש גם סיכוי שתפסיד. אם לאחר ההקדמה הארוכה הזו בשני הפוסטים האחרונים, אתם עדיין חושבים שדין תורה הוא הוא האופציה שאתם הולכים עליה – ניגע בפוסטים הבאים בכללי הזהב של “כדת וכדין” שאתם מוכרחים לדעת על הליך בוררות בדין תורה לפני שאתם ניגשים לעניין.

בהצלחה!

ניגשים לתכל’ס

ניגשים לתכל’ס – כללים פרקטיים לדין תורה:
אז קודם כל שני דברים שמאוד מאוד חשוב לדעת
(וזה נכון לכל סכסוך כספי):

דבר ראשון: לא כל מקרה מתאים לפתרון משפטי בדין תורה
(או בכל ערכאה משפטית אחרת).
לדוגמה, נגיד שיש לכם חילוקי דעות עם השכן
בגלל איזו חריגת בנייה או נזילה מהמרפסת,
אתם יכולים לרוץ לתבוע אותו בבית הדין.

אבל תזכרו: אתם תפגשו אותו מחר, מחרתיים כל יום
בחנייה, במעלית או במסדרון.
אתם בטוחים שאתם רוצים להיות “ברוגז” לגמרי
עם אנשים שאתם פוגשים כל יום
ולהרגיש שאתם רוצים לעבור לצד השני של הרחוב?

אז לפני שאתם רצים להגיש תביעה נגד
השכן/שותף/חבר שחייב לכם כסף
תחשבו פעמיים האם לא שווה להשקיע קצת
בזה שיהיה לכם קשר גם אחרי הסכסוך
ואם זה שווה את התוצאות המרות
של דיונים בבית הדין, השמצות וגידופים.

ראיתי מספיק משפחות שהתפרקו
וחברי ילדות שהסתכסכו ללא תקנה
רק בגלל סכסוך כספי שניתן היה לפתור
עם קצת מאמץ ורצון טוב
במקום תביעה משפטית.
תאמינו לי – לא שווה את זה.

לכן במקרים כאלה כדאי לבדוק קודם כל
אפשרות לנהל משא ומתן,
אולי ללכת לגישור או סתם לאיזה חבר משותף
שיעזור לכם למצוא פתרון יצירתי שיטפל בחוב הכספי,
אך יחד עם זאת לא יחרב את הקשר ביניכם.

לתת כמה שיותר ידע בידיים שלכם

אחת המטרות שלקחתי על עצמי ב”כדת וכדין” היא לתת כמה שיותר ידע בידיים שלכם.

היום אני מתחיל בסדרה של פוסטים בנושא של פתרון סכסוך בדין תורה. הרבה אנשים יוצאים מתהליך של דין תורה מאוכזבים, שלא לומר מיואשים. נוצר מצב שהרבה מאיתנו, על אף אמונתנו בערכי הצדק והמשפט של תורת ישראל, מפחדים לקחת את ענייני הממונות למקום בו אמור להיעשות דין צדק אמיתי. מה שמעניין הוא, שלאורך השנים גיליתי שברוב המקרים, ידע ראשוני מקדים, הבנה בסיסית של המערכת וקצת ייעוץ – יכלו להביא לתוצאות אחרות וחוויה אחרת לחלוטין. זה לא שכל בתי הדין מתנהלים בצורה מושלמת… 🙁 עם זאת, ישנם יתרונות רבים לבוררות בדין תורה – דבר ראשון: זה הערכים שלנו, של תורת ישראל. יתרה מכך, זה זול – לא צריך עורך דין או טוען רבני זה מהיר – שבועות עד חודשים ספורים ויעיל – בניגוד לגלגלי הצדק האיטיים להחריד של בתי המשפט. את כל זה אפשר לנצל עם קצת ידע שאני עומד לחלוק איתכם. ייתכן שחלקכם עורכי דין עם לקוחות דתיים שמעוניינים בבוררות בדין תורה – אבל אין לכם מושג איך זה באמת עובד. אז בשביל כולכם אני כאן. המטרה שלי היא לחלוק איתכם כמה כללי זהב שחשוב שכל אחד מאיתנו ידע לפני שהוא ניגש לפתור סכסוך בבוררות של דין תורה. אז עד כאן ההקדמה, בפוסט הבא ניגש לתכל’ס, בינתיים תשתדלו לא להסתכסך… 🙂

מכתב תודה

מכתב תודה מרגש שקיבלתי לא מזמן! בשביל זה היה שווה להקים את “כדת וכדין”, בשביל לעזור לאנשים עם ייעוץ הלכתי, מקצועי ויעיל בתחום דיני הממונות.

לכבוד יו”ר “כדת וכדין” הרב מנחם קופרמן שליט”א, השלום והברכה! ברצוני להודות לך על טיפולך בתיק שהעמדתי בפניך. המדובר הוא בדין תורה בפני אחד הבדצי”ם שהתמשך והסתבך. תביעה שנראתה לי פשוטה והגיונית הפכה לתביעה נגדית גבוהה נגדי. הצד שנגדי יוצג על ידי עורך דין, ובעקבותיו נאלצתי גם אני לשכור את שירותיו של עו”ד. דין התורה ארך יותר משנה, סופו לא נראה באופק, והסיכון שלי בהפסד מרובה היה מוחשי. וכאן נכנסת לתמונה, והצלחת להציג בפני בית הדין תמונה הלכתית, שעורך הדין שלי לא היה מיומן בה. התרכזת בעיקר ההלכתי המשמעותי, ניסחת את דבריך בבהירות ובמיומנות, בצורה שהדיינים הבינו את הנקודה המרכזית, ובזה הפכת את הקערה על פיה. למרות התנאים ההתחלתיים הלא פשוטים ביצעת את המיטב, ועל כך תודתי העמוקה נתונה לך. עלה והצלח, ותשרה ברכת שמים בכל מעשה ידיך! על החתום, א.